CZK / EUR
Blog I Info o klubu I Registrace I Přihlášení



Hořčík přirozeně se vyskytující v potravinách


03. června 2018

JAKÝ JE ROZDÍL MEZI ORGANICKÝM A NEORGANICKÝM MINERÁLEM? Pro člověka je podle posledních výzkumů důležitých celkem 16 minerálů. Makrominerály jako je např. hořčík, vápník, draslík a sodík jsou potřebné v relativně velkém množství, zatímco mikrominerály jako je např. železo, zinek, selen, mangan a jód stačí v menším množství, přesto jsou nepostradatelné. Množství minerálů, které přijmeme s potravou, závisí na jejich množství v půdě, na které plodiny vyrostly. Je-li půda vyčerpaná a hospodaří-li se na ní nešetrně (chemické hnojení), minerály v plodinách na takové půdě pěstované nebudou ani zdaleka pokrývat denní potřebu člověka. Přírodními minerály se nelze předávkovat. Jejich přebytky jsou z těla vylučovány močí stejně jako přebytky vitamínů rozpustných ve vodě.

Organické minerály jsou rostlinného původu, pocházejí tedy ze zeleniny a bylin. Přijímáme je konzumací rostlinné stravy. Kořeny rostlin přeměňují anorganické minerály na organické, jedině tak jsou pro člověka využitelné. Organický znamená živý. Organické minerály můžeme označovat jako minerály přirozeně se vyskytující v potravinách. Ty totiž, na rozdíl od nepřirozených, neživých minerálů, obsahují řadu kofaktorů - enzymy, vitamíny, hormony, kyslík, fytonutrienty… Všechny minerály přirozeně se vyskytující v potravinách mají formu chelátů (co je chelát viz dále v textu). Tato chelátová forma zajišťuje spojení s dalšími živinami. Vznikají tak tělu prospěšné komplexy. Minerály z nepotravinových zdrojů se v těle často hromadí a tvoří minerální usazeniny a kornatění cév. Pro vstřebávání v lidském těle jim totiž chybí kofaktory, které obsahují právě jen živé minerály.

Magnesium Vitality je produkt, který obsahuje hořčík v chelátové formě.

CO JE TO CHELÁTOVÁ VAZBA?

Dnes je již vědecky prokázané, že tělo nedokáže vstřebat chemicky vyrobené minerální a stopové látky. Aby tělo mohlo minerály a stopové prvky skutečně vstřebat a zpracovat, je nutná tzv. chelátová vazba. Látky v chelátové vazbě je tělo schopné vstřebat až z 95 procent. U „nechelátové“ vazby vstřebání často nepřesahuje ani 10 procent (počítejte spíše méně, tj. 3-10%).

V našem produktu je hořčík zastoupen ve formě Bisglycinátu hořečnatém (přehled forem hořčíku viz dále). Je jednou z nejlepších forem, která nevyvolává průjem. Zpracovatelé u něj uvádějí využitelnost až 80 procent bez nežádoucích vedlejších účinků. Chelát neboli chelátující činidlo je látka, která může přijmout molekuly kovu (pro nás nyní minerál hořčík). Vzniká komplex, který si můžeme představit tak, že máme minerální látku, a ta je sevřena mezi dvěma aminokyselinami (AMINOKYSELINA–MINERÁL–AMINOKYSELINA). Díky tomu, že je pro tělo vstřebávání aminokyselin naprosto přirozené, využijete minerály v chelátové formě mnohonásobně víc než minerály anorganické. Jednoznačně to dokazují vědecké studie, které potvrzují maximální využitelnost chelátových forem. Hlavním důvodem je to, že minerál ve formě chelátu, prochází v této formě nezměněn žaludkem a následně je také tato celá chelátová forma vstřebána přes sliznici tenkého střeva.

ZA CO HOŘČÍK ZODPOVÍDÁ?

Hořčík pomáhá udržovat lidské tělo v dobré fyzické i psychické kondici, zlepšuje spánek, odstraňuje ranní únavu, působí proti křečím, posiluje nervovou soustavu, tlumí bolesti hlavy, prodlužuje a zlepšuje účinek léků proti bolesti, zlepšuje kvalitu nehtů, vlasů a zubů, reguluje množství cholesterolu (s lecitinem a vitamínem B6) a brání vzniku močových kamenů a v neposlední řadě pozitivně ovlivňuje metabolizmus homocysteinu.

Přírodními zdroji hořčíku jsou dýňová semínka, špenát, kakaové boby, mandle, losos a tuňák. Hořčík obsahují také luštěniny, sezamová a slunečnicová semínka, celozrnné výrobky, banány, datle, sušené meruňky, mořské řasy, ořechy, arašídy, kešu, pistácie, mák, fíky, žito, pšenice, ovesné vločky, ječné kroupy, jáhly, kukuřice, rýže, avokádo, brambory. Hořčík je dále obsažen v brokolici, mrkvi, rajčatech, červené řepě, broskvích, jahodách, pomerančích, drůbežím, hovězím i vepřovém mase a mléčných výrobcích.

Podíváme-li se blíže na účinky hořčíku v lidském těle, zjistíme, že působí antitoxicky, antistresově, protialergicky i protizánětlivě. Reguluje nervovou a svalovou rovnováhu, aktivuje enzymy a je důležitý pro správnou funkci imunitního systému. Výčet účinků hořčíku zdaleka není vyčerpávající, neboť tento prvek se podílí ještě na mnoha dalších chemických procesech, třeba jako katalyzátor při procesu srážení krve, činnosti střev, žlučníku, močového měchýře apod. Nezanedbatelný význam pro člověka má skutečnost, že se hořčík podílí i na zvyšování počtu mitochondrií v buňkách, což má u svalových buněk zásadní význam pro tvorbu energie.

Moderní strava staví z velké části na konzumaci bílého pečiva. Obecně přijímáme velké množství cukrů, stravujeme se ve fast foodu, zvýšila se konzumace alkoholu apod. To všechno jsou atributy nesprávné životosprávy, jejímž důsledkem je nedostatek hořčíku v našem těle. Bohužel se rapidně snižuje přirozené množství hořčíku v potravinách v důsledku klimatických změn a intenzivnější zemědělské produkce.

Zvýšený příjem hořčíku potřebují těhotné a kojící ženy, sportovci, lidé s fyzicky náročným povoláním, jedinci, jejichž věk je 50 let a vyšší, kardiaci, diabetici, ti, kteří se hodně potí, jedinci pravidelně ve velkém množství konzumující alkohol, lidé užívající léky jako diuretika a antibiotika, nebo ženy užívající hormonální antikoncepci. Nedostatkem hořčíku trpí dle lékařů v ČR více jak 3,5 mil. lidí. Mezi časté projevy nedostatku hořčíku patří únava, časté bolesti hlavy, snížená koncentrace, podrážděnost, náchylnost ke stresu a depresím, nespavost, divoké sny, časté nutkání na močení, bušení srdce, častý třes víček, svalové křeče, závratě, citlivost na změny počasí, kloubní potíže, padání vlasů, lámavé nehty, zubní kazy a jiné.

PŘEHLED FOREM HOŘČÍKU:

  • Oxid hořečnatý – nejběžnější forma produktů z lékárny – jeho cena je nízká, ale využitelnost nepřesahuje 10% (počítejte spíše méně 3–10%) – anorganická forma.
  • Síran hořečnatý (Epsomská sůl), který má silné projímavé účinky, vhodný spíše na koupele.
  • Magnesium chloride obsahuje pouze 12% hořčíku.
  • Citrát hořečnatý (magnesium citrate), který je dobře vstřebatelný, ale může mít mírné projímavé účinky.
  • Magnesium taurate a Magnesium malate – snadno se vstřebává a nemá projímavé účinky.
  • Bisglicinát hořečnatý – je jednou z nejlepších forem, která nevyvolává průjem. Výrobci u něj uvádějí využitelnost až 80% bez nežádoucích vedlejšíchúčinků.

DÁVKOVÁNÍ HOŘČÍKU Pokud nezměříme hladinu hořčíku v séru, je možné dávkování doporučovat podle věku, nebo podle tělesné hmostnosti. Dávkování podle tělesné hmostnosti: Děti 1–3 roky: 80 mg 6mg na 1kg váhy /den Děti 4–8 let: 130 mg 7–10 mg na 1kg váhy/den – sport. děti Děti 9–13 let: 240 mg 15 mg na 1kg váhy/den – těhotné. Dávkování hořčíku doporučujeme zkonzultovat s odborným poradcem nebo lékařem.

Máte-li právě nyní chuť na hořčík, můžete ho koupit v přírodní chelátové formě právě u nás. Najdete ho v produktech v menu. zpět na seznam